Hitta glädje i din träning, del 1

Hur orkar du träna så ofta? Hur hinner du träna så ofta? Det är kanske två av dom vanligaste frågorna jag får. Svaret är enkelt. Jag älskar att träna, träning får mig att må bra och jag gillar att utmana och testa vad min kropp klarar av. Ibland ser jag min kropp som ett stort experiment. Vad klarar jag? när klarar jag det? och hur ska jag träna för att lyckas med det där? Sådant vi älskar att göra skapar vi tid till att göra. Därav hur jag hinner träna så ofta. Men hur hittar en glädje i sin träning och lär sig älska träning? Jag har gjort en serie i 4 delar med tips för att hitta träningsglädje.

Våga träna det du vill träna

Ett första steg är att faktiskt träna det en tycker är roligt att träna. Det går så otroligt mycket trender i träning och är lätt att haka på, men haka bara på det du faktiskt tycker är kul. Det finns så otroligt många olika träningsformer att jag är ganska säker på att du kommer kunna hitta en som passar dig. Det stora steget är att våga. Jag vet att denna är tuff, börja med en ny idrott eller testa på någon ny träningsform eller något som en gjort som barn och vill ta upp igen är utmanande mentalt. Men jag vill verkligen peppa dig till att våga.

Vill du skutta omkring när du tränar? Då är det bara att köra på!

Våga vara nybörjare

Som 26 åring började jag själv med en för mig helt ny idrott. Det tog mig alldeles för många år innan jag tog tag i det. Jag funderade i minst 13 år (!), men jag ångrar inte en sekund att jag började med friidrott. En gång i veckan tränar jag i en nybörjargrupp för vuxna. Det är roligt att få vara nybörjare, det är kul att träna på nya saker. Men självklart tyckte jag att det var läskigt vilket ni kan gissa med tanke på hur många år det tog för mig att börja. Jag hade funderingar som, vad har en på sig när en tränar friidrott?tänk om jag inte kan något? och så vidare, men hej, det var ju en nybörjargrupp, ingen förväntade sig att jag skulle vara ett proffs. Sänk kraven och det kommer gå utmärkt och i värsta fall så har du bara tagit reda på att det inte var träningsformen för dig. Kanske har den idrott som du vill börja med nybörjargrupper för vuxna? Annas mejla och fråga, om föreningen/klubben får veta att intresse finns kanske dom startar upp en nybörjargrupp.

Min första friidrottstväling bjöd ju till och med på medaljer, så våga testa!

Testa gruppträning?

Om du inte riktigt vet vilken typ av träning du gillar kan en start vara att gå på gruppträningspass, en kan gå själv på gruppträning, det är det som är så himlans bra. Om du är osäker, kom dit lite innan passet börjar och prata med instruktören. Gruppträningsinstruktören är där för dig, fråga vad du behöver för utrustning eller hur passet är upplagt om du undrar det. Bra gympersonal svarar gärna på dina frågor. Genom att testa olika gruppträningspass kanske du hittar ett pass du gillar eller får inspiration till vilken typ av träning du vill köra ute i gymmet.

Idag finns en stor variation på gruppträning att välja på, kanske kan det ge inspiration eller är precis den träningsform som du gillar allra bäst.

Välj en miljö där du känner dig bekväm

Här kan jag även tipsa om att byta eller testa olika gym. Dom flesta gym har prova 1 vecka gratis, olika gym har olika ”känsla” så hitta ett där du känner dig bekväm. När jag var nybörjare tog jag ett ”pensionärsgym” 90 % av alla som tränade där var pensionärer. Alla var så trevliga, jag fick komplimanger för hur stark jag var och pensionärerna var så uppmuntrande och hjälpsamma. Perfekt miljö för mig som nybörjare, jag byggde på mitt självförtroende i gymmiljön. Självklart var jag lite osäker i början, men det var en sådan trevlig atmosfär att jag ganska snabbt kom över det. Så välj ett gym där du känner dig bekväm för då kommer du äga gymmet och ingen övning eller maskin kännas läskig.

Hoppas att du fått lite inspiration till hur du ska hitta träningsglädje!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.