Det här behöver du till din massageverksamhet

Det är inte så bara när en ska dra igång sitt egna. Mycket har jag haft inkluderat i mitt hyreskontrakt så nu har jag fått ta reda på både det ena och det andra samt fixat med det jag kan tänkas behöva. Vad behöver en när en ska ha egen massageverksamhet egentligen? Allt beror ju på vilken inriktning och hur du vill att kunden ska känna sig. Men jag har försökt sammanställa en liten lista på vad du kan tänkas behöva.

Det här behöver du:

  • Massagebänk – Ganska så självklart. Fundera på vilka behov du har och vilken typ av bänk du kan tänkas behöva. Det finns en hel del bänkar att välja bland.
    • En portabel bänk är bra om du behöver kunna bära med dig den, om du exempelvis åker ut till kunder/företag. Tänk dock på att kolla upp maxvikt och hur mycket bänken väger, 20 kg är rätt bökigt att bära runt på och stor skillnad mot 14 kg.
    • En eldriven stationär bänk skulle jag rekommendera om du är på samma plats. Det underlättar för kunden, har ofta en hög maxvikt så du behöver inte oroa dig om det kommer in kunder med större kroppshydda och framförallt är det bra för din arbetsergonomi. Det gör stor skillnad i arbetshöjd om en kund har stor hydda eller liten och den skillnaden kan göra mycket för din egen rygg om du inte kan påverka höjden enkelt för varje kund.

  • Utrustning för av och påklädnad
    • Krokar eller hängare så att dina kunder kan hänga upp sina kläder gärna en galge också. Tänk på att ha mer än en krok då det ofta är mer än ett lager kläder. Både jacka, tröja/skjorta och kanske även linne och bh. Även byxorna kan behöva hängas upp. Var generös med hängare det är extra service.
    • Skohorn – En liten kostnad men ack så uppskattat.
    • En pall/sittdyna – Vid av och påklädningen kan det vara skönt att kunna sitta ner. Kanske är din kund gammal eller har begränsningar i sin rörlighet (ganska troligt då vi pratar massage). Att underlätta processen att klä av och på sig ger även kunden lugn och trygghet. Det kan även vara skönt att kunna sitta och klä på sig då vissa blir lite ostabila efter massage.
    • Vikvägg/drapperi som skiljer av där kunden klär och hänger av sig. Om det finns utrymme i rummet är det alltid extra uppskattat. Även om vi som massörer inte lägger värde i någons kropp och blivit vana så innebär det inte att alla våra kunder är lika vana vid processen.
    • En spegel – Under en massagebehandling kan smink smeta ut sig och en kan bli lite ostabil och råka knäppa skjortan fel. En spegel ger alltid kunden en känsla av kontroll och trygghet efter behandlingen.
  • Massageoljor och tillbehör
    • Det kan vara bra att ha några olika massageoljor att välja på. Välj så allergivänliga som möjligt för att slippa oroa dig för att ge kunden en obehaglig upplevelse.
    • Ett tips är att ha några starka oljor som du kan använda för att maskera doften om någon kund inte skött sin egen hygien. (Tänk dock på att fråga om kunden är allergisk innan) En vit lögn som ”Jag känner ett behov av att använda en annan olja, är du känslig mot dofter eller har några allergier?” brukar fungera utmärkt utan att förnärma kunden.
    • Oljevärmare – Det kan vara bra att ha ett värmebad för att värma upp oljan (flaskvärmare fungera utmärkt). Detta eftersom händerna har en tendens att bli kalla efter att använt handsprit (vilket du självklart använder innan och efter varje kund).
    • Värmelampa – Ett annat alternativ eller komplement kan vara en värmelampa. Det kan hjälpa kunden att slappna av då det inte känns lika kallt att ligga med nakenhud blottad, det kan även hjälpa dig att värma upp händerna.
  • Inredning för en avslappnande miljö
    • Musik, lugn musik som spelar i bakgrunden kan både vara avslappnande för kunden, men en bra låtlista kan även få ditt eget humör att hållas på topp under en lång arbetsdag. Tänk på att inte ha för hög volym så att du fortfarande kan höra din kund och din kund kan höra dig.
    • Ljus – Ljuskällor ger en avslappnande miljö. Tänk på att inte ha för ljust då det kan göra att kunden upplever det som extra obekvämt att klä av sig, men inte heller för mörkt så att kunden riskerar att skada sig. Om du upplever att det blir för varmt med levande ljus (som i min mening inbringar bästa avslappningen) så kan en använda elljus. Dagens elljus har funktioner som får känslan att bli nära det riktiga. En kan med fördel blanda med att ha elljus och levande ljus för att få många ljuskällor, men ändå inte riskera att smälta bort själv under behandlingen. 
  • Kassasystem/Bokning och Betalning
    • Ett onlinesystem för bokningar är att rekommendera. Det gör det smidigt för kunden att kunna boka hemifrån, det minskar din tid i att svara i telefon. Tänk själv på när är det är en kommer på att en ska boka en tid? Vanligast på kvällen när en kommit hem och gjort dagens måsten eller hur?
    • Kassasystem och betalningslösningar. Fundera på vilka behov du har, kontanter, kort, faktura, Swish? Kanske behöver du en receptionsdisk eller ett skrivbord där du kan ta betalt? Det finns många olika lösningar hitta den som passar dig. Bra att tänka på är att systemet ska vara enkelt för din redovisning så att det inte blir mer jobb än nödvändigt kring kvitton och redovisning.
  • Städ och hygien
    • Handdukar – Ett sätt att göra bänken extra mjuk är att lägga handdukar eller filtar på den. Tänk på att välja handdukar med så lite mönster som möjligt för kundens skull. Tänk gärna stora handdukar för att täcka hela kunden.
    • Handfat i rummet – En rekommendation är att ha ett handfat i behandlingsrummet. Ett krav är att ha det i anslutning till rummet. Om du bedriver stickande och skärande verksamhet gäller annat, se längre ner.
    • Bänkpapper – Fundera på om du vill använda bänkpapper eller enbart handdukar. Båda har sina för och nackdelar. Tänk dock på att alltid ha nya handdukar om du enbart använder handdukar till kunden.
    • Handsprit, rengöringsmedel för bänken och tvål är sådant som går åt och som behövs dagligen. Tänk på att torka av speciellt huvudstödet mellan varje kund extra noga.
    • Ha alltid städat och håll efter i ditt behandlingsrum. Lätta ytor att hantera underlättar tidsmässigt och sortera värmeljushållarna i aluminiumåtervinningen (tänk på att peta loss veken i mitten innan).
    • Tvättmöjlighet – Det ska finnas ett separat rum där du kan tvätta och ta hand om din tvätt. Med fördel kan denna yta även inrymma städmaterial och utslagsvask.
  • Extra för kunden
    • En vänthörna där kunden kan sitta i väntan på sin tid och slappna av i lugn och ro. Kanske en bra tidning, lugn musik och vatten framställt i kanna på ett bord?
    • Det kan även vara bra att erbjuda kunden vatten inne i behandlingsrummet redan. Vissa blir väldigt törstiga direkt efter en behandling. 
  • Stickande och skärande
    • Om du bedriver stickade och skärande verksamhet så som akupunktur eller fotvård MÅSTE du ha ett handfat i ditt behandlingsrum.
    • Du behöver även registrera din verksamhet till kommunen innan du drar igång. Information finns på din kommuns hemsida.
    • Du behöver ha ett tydligt städschema för när allt ska städas i utrymmet samt dokumentera städrutinerna (kunna bocka av/skriva upp när det är gjort).

Tänk på hur du skulle vilja ha det som kund

Det här är lite av det som jag tycker samt lite av det som en måste ha när en bedriver massageverksamhet. Det kan vara lätt att bli hemmablind, så med fördel kan en besöka andra verksamheter för att få inspiration. Mitt tänk har alltid varit att skapa en lugn och avslappnande miljö där jag trivs för det skapar även trygghet till kunden. Exempelvis spelar jag inte nödvändigtvis ”spamusik” då jag skulle tröttna på att lyssna på det varje dag, jag blandar upp med lugna ballader, klassisk musik och ljud från naturen.

Känner du att det är något som jag missat? Lämna gärna en kommentar och dela med dig av dina tankar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.