Touchdown Alice Springs

Nu har jag landat i Australien och första stoppet Alice Springs. Det var en lång resa och inte helt självklart att jag skulle komma iväg. Jag blev sjuk förra veckan. Det small till tisdag kväll, hosta och feber. Vaknade på onsdagen utan feber men med hosta och halsont. Sen kom febern tillbaka och med besked. Jag brukar nästan aldrig vara sjuk och kan inte ens minnas att jag haft feber som vuxen. Jag var helt orkeslös orkade ingenting. Torsdagen var jag totalt däckad, orkade inte ens titta på tv. Men sen vände det och febern försvann så jag satte mig på ett plan lördag eftermiddag, dock utan en röst och fortfarande väldigt svag i kroppen efter mina sjukdagar. Men jag tog mig iväg (testade och hade inte covid, så det var kanske bara vanlig influensa?). Jag är glad att jag typ aldrig är sjuk, fy fasiken trodde jag skulle dö, var så ynklig.

Flygresan

Resan gick smidigt ändå, jag lyckades komma med alla flyg trots att egentligen inte ett enda var i tid. Vi var sena från Arlanda, så mitt korta stopp i London blev ännu kortare, men så kom vi inte heller iväg därifrån i tid. Vi gick ner och tankade i Singapore och där blev vi också stående på startbanan i nästan 1h innan vi fick flyga igen. Sen var det dimma i Sydney så kunde inte landa och fick cirkulera nästan 1h där och mitt redan ganska korta stopp blev väldigt kort och fick springa genom Sydney airport innan jag tillsist fick kliva på sista flyget till Alice Springs, som enbart var 10 min sent.

Alice Springs

Klockan är 5 på morgonen, jag är lite jetlagd. Men har också sovit 8,5 h, ska kliva upp om en halvtimme, men kan inte sova mer, sällan en vaknar så otroligt klarvaken utom när en är jetlagd. Idag ska jag ut i öknen, Uluru ska besökas, så vi åker tidigt. Blir upplockad på hotellet av min buss. Hotell och hotell, skulle kanske mer säga campingstuga. Har ett eget litet hus med en veranda, ett kök, ett badrum en dubbelsäng och en enkelsäng.

Här är min Vila, Desert Palms heter mitt hotellområde. Mysigt med alla palmer.
Solnedgången från verandan var vacker.

Alice Springs har regnväder just nu. Jag liftade med en man från flygplatsen till hotellet och han visade mig Alice Springs och berättade en del historia. Men han hade aldrig varit med om sådant regn som varit senaste veckan. Det är svalt och skönt just nu sa han, ”bara 27 grader” normala är 40 grader. Floden som knappt brukar vara en flod enligt mannen forsade fram, den svämmade över bilvägen på ett ställe. Ett annat ställe var diket fyllt av vatten och svämmade över bilvägen. Det ska regna en vecka till, men jag i värmen som är känns det helt okej. Jag hade sett väderleksrapporten så regnjackan är nedpackad.

Alice Springs från utsiktsplatsen
Öppningen mellan bergkullarna är öppningen där den gamla telegrafledningen gick mellan Darwin och Adelaide. Där går också järnvägen mellan orterna.

Drömresa i olika delar av livet

Känner mig peppad på dagen. Ska sova på ett hotell ute vid berget, sen kommer jag komma tillbaka hit innan jag flyger vidare. Har lämnat in en del av min packning i receptionen så jag reser lite lättare då jag bara ska iväg en natt. Smidigt att det gick att lösa. På flyget satt jag bredvid en dam från England. Hon var 72 år och gjorde sin drömresa. Jag hade ju knappt någon röst under flygningen så tyvärr hann jag inte prata så mycket med henne. Eller kunde, det var verkligen noll röst när jag öppnade munnen i början, men på slutet av flygningen kunde vi prata lite. Hon och jag skulle till många liknande platser. Hon skulle börja i Sydney, sen till Brisbane och sen till Alice Springs och Uluru innan hon skulle flyga hem. Så häftig kvinna, hon reste också själv och hon hade bokat Airbnb runt om som hon skulle bo på. Så imponerad av henne och glad att hon gjorde sin drömresa. Vi skulle inte resa hem samma dag hon stannade 5 dagar mer än mig, vilket kändes lite synd för hade varit så kul att höra om hennes resa sen. Så det är aldrig försent att ge sig ut och göra sin drömresa. Det kändes så självklart när vi satt där. Att det är ju inget konstigt att resa själv. Tror allas förvåning över att jag reser själv har gjort mig fundersam. Och jag kan redan säga. Jag har pratat med så mycket människor så jag kommer inte känna mig ensam. Dessutom jag hänger ju med mig själv, det är ganska roligt sällskap ska ni veta.

Här är en trött men nöjd tjej efter 40h på resande fot, nyduschad och i värmen bland palmerna.