Uluru – det orange berget

När jag var 12 år så läste jag en bok som utspelade sig i Australien, det jag minns är att Alice Springs var med och det orange berget (Uluru / Ayers Rock) nämndes. Jag minns att jag googlade och drömde om att en dag få se det med mina egna ögon. Jag minns inte bokens namn, men det var starten på mitt intresse för Australien. Och nu, nu är jag här.

Där är jag och det lilla berget

Bussturen

Åkte med buss från Alice Springs till Uluru kl 06:30 på morgonen och vi kom fram vid 13 tiden. Vi gjorde tre stopp på vägen, ca 1h totalt så inga långa stopp. Blir så fascinerad av naturen. Hur den anpassar sig och förändras. Kul med guide för då fick en mer information runt om, som när vi passerade en bergskedja och på ena sidan var det orange sten och när vi passerat så blev det orange sand istället. Hade kanske inte lagt märke till den otroligt tydliga skillnaden i hur naturen förändrades bara på ena sidan om ett berg. Hur en vet att det finns vatten är att titta på växligheten, träden var högre och naturen grönare även om en inte såg vatten så var det alltid så vid uttorkade flod strömmar, det rinner vatten under ytan annars skulle inte växtligheten överleva. Floderna fylls oftast bara med vatten 1 till 2 gånger per år annars ser det ut som uttorkade diken. Intressant med hur vindkraft fått brunnar att cirkulera upp vatten åt korna ute på fälten, men numera solenergi och solpaneler. Jag bara suger åt mig och tänker att det är häftigt hur liv anpassar sig utifrån förutsättningar.

Värme och värme

Det blev betydligt varmare igår. Redan vid kl 10 så var vi uppe i 30 grader och det blev tillsist 39 grader. Kan erkänna att 27 kändes som svalt jämfört med 39. Checkade in och sen tog jag mig en promenad runt området. Det är 3-4 hotell, en camping, en supermarket, några restauranger, en bensinmack och några souvenirbutiker på området som heter Yulara. Det utgår en massa gudidade turer ut till berget härifrån, men jag har inte bokat någon sådan. Dom vet att ta betalt här också, haha frukost ingick inte utan kostade 400 kr då kostade mitt hotellrum (tog det billigaste 3000 kr) för en natt. Guiden skojade på bussen om att det kommer kosta en arm, en lever och en njure att äta middag här ute. Det fanns även en pool och den fick sig ett besök. Så skönt att svalka sig!

Poolområdet var populärt, förståeligt när det är 39 grader. Kan säga att jag mest var i poolen.
Det mesta drivs av solenergi passande nog härute, jag har sett två anläggningar runt om området.

Jag är dock så nöjd med att ha sett berget. Gick till en av utsiktsplatserna vid solnedgången. Började gråta när jag stod där och fotade och tog in att jag faktiskt är här. Naturen är så mäktig också. Stod 1h kanske mer och bara tittade på hur solen och ljuset förändrade naturens färger. Det gick inte att undvika tårarna. Mäktigt, naturen har sådan påverkan på mig. Älskar banne mig naturen.

När jag gick tillbaka bestämde jag mig för att även titta på soluppgången. Så gick i princip bara och la mig och sen gick jag upp vid 05:30 för att se solen gå upp. Trots att det är så mycket turister överallt så märks det inte på utsiktsplatserna. Den första jag gick till var jag själv. Den andra var det jag och 3 till och imorse var det jag och två par som tittade på soluppgången. Gick tillbaka till mitt rum och sov faktiskt en stund till efter det. Nu sitter jag i hotell lobbyn och väntar på att åka buss tillbaka till Alice Springs.