Träning där du är, Del 2

Vi fortsätter med övningstipsen på övningar som inte kräver någon utrustning eller någon större yta och det enda du behöver är din egen kroppsvikt. Denna vecka tipsar jag om en av mina favoriter som är mountinclimber, det här är en övning som jag kör minst en gång i veckan. En toppen övning som går att variera och utmana på olika vis.
Utgångspositionen är en planka på raka armar, placera händerna rakt under axlarna. Tänk på att jobba ner bröstryggen, blicken framåt och en rak linje genom hela kroppen. Jobba med att upprätthålla denna raka linje genom hela övningen.
Dra ett knä upp mot armbågen utan att tappa den raka linjen. Rumpan vill gärna åka upp, så se till att spänna till så att du inte blir en ”bro”. 
För tillbaka foten och jobba upp diagonalt med andra knät. Det går även att köra raka knäuppdrag, men jag tycker att diagonala tar bättre. 
Det här är en övning där hela bålen får arbeta både mage och rygg samt att axlarna får träning genom att hålla uppe kroppen. En bra början är 3×16 stycken (8 per ben) sedan kan du stegra. Tänk kvalité istället för kvantitet. Lycka till med träningen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.