Målsättning med träningen

Tänkte gå igenom lite tips på hur du upprätthåller motivationen till att fortsätta träna även om soffmyset med tända ljus och något gott att äta lockar mer än träning nu när november mörkret omfamnat oss. 
 
Ett bra knep för att upprätthålla sin motivation är att ha ett mål med sin träning/hälsosamma livsstil. En modell som är väldigt väl använd är SMART eller SMARTS metoden. 
 
Specifikt – Målet bör vara specifikt och väldigt tydligt och exakt förklarat vad det innebär. 
 
Mätbart – Målsättningar bör vara mätbara, helst på flera parametrar. Exempelvis om ditt mål är klara att göra chins så ska du beskriva hur många som du vill klara av. Om du vill klara av att springa en viss sträcka bestäm då att det är 5 km som du vill nå inte bara jag vill orka springa längre. 
 
Attraktivt – Målet ska vara något som du verkligen vill klara av, det ska finnas en glöd för målet och en vilja att kunna uppnå det. 
 
Realistiskt – Ett mål ska vara realistiskt, det ska vara genomförbart. Titta på dina förutsättningar, tid och möjliheter som du har för att kunna sätta ett realistiskt mål.
 
Tidsbestämt – Målet ska kunna nås inom en godtagbar tid. Att tidsbestämma målet gör att motivationen upprätthålls och man har ett datum att sträva mot. 
 
Självbestämt – Ett mål bör sättas utav dig själv eller i alla fall med medverkan från dig. Om du sätter ditt mål är det större chans att de andra punkterna också uppfylls. 
 
Dessa punkter är jätte bra att tänka på när du sätter upp nya mål för din träning eller livsstil eller övriga mål i livet. Det är så mycket lättare att upprätthålla sin träning om motivationen finns och det finns ett tydligt mål med träningen.
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.