Att hitta motivationen

Hur orkar du träna så mycket? Det är en vanlig fråga jag får och det känns svårt att svara på så där spontant eftersom jag inte tycker att det är jobbigt att träna, det är kul, det är ofta dagens höjdpunkt. Men, jag ska inte säga att det inte tar emot ibland att ta sig till träningen. Det jobbigaste med att träna är att cykla till träningen och hem, hur motiverar jag mig då till att lyfta på rumpan och faktiskt cykla iväg till gymmet? 
 
Det är en mental kamp som jag allt som oftast vinner, ett knep är att träna på morgonen innan jag hunnit hitta på hundra anledningar till varför jag inte ska träna. Jag tränar innan jag vaknat till och insett vad jag faktiskt gör skulle man kunna säga. Då kommer vi till den andra punkten eller egentligen första, att ta sig upp ur sängen. Det bästa knepet jag har är att bara studdsa upp ur sängen, ligg inte kvar och dra dig, snooza, surfa runt på mobilen, utan kliv upp direkt när klockan ringer annars är det i princip omöjligt (i alla fall för mig)  för sängen är oftast väldigt mycket mer inbjudande än t.ex som denna morgon en cykeltur i -17.8 kl halv sju på morgonen. Jag brukar även byta om hemma, alltså dra på mig träningskläder direkt, det är ju inte så kul att ta av sig träningskläderna utan att ha tränat. Känslan efter att ha klarat av träningen och cykelturen är bästa känslan att starta dagen på, du känner dig duktig, du får en endorfinkick som går att leva på hela dagen. Tänk själv känslan av att se alla andra sömniga komma till jobbet/skolan och där kommer du och har tränat medan alla de där andra bara ”latat” sig ;)
 

 
Några standard tankar som jag brukar använda mig utav när det känns tungt är: 
 
– Hur kommer jag må efter att jag tränat? 
– Hur kommer jag må om jag inte tränar idag? 
 
För jag vet ju att känslan efter att ha tränat är så himla härlig och jag blir oftast besviken på mig själv om jag inte tränar om tanken var att jag skulle träna. Ju fler gånger du lyckas med att vinna kampen mot dina egna tankar desto starkare blir du! Du blir självsäker och tror på att din egen vilja är stark nog för att vinna kampen. Det blir lättare för varje gång.
 
 
Sen så är ett det väldigt viktigt att du tränar något som du tycker är kul! Jag tycker att det är kul att träna på gym och fotboll, jag drivs av att se resultat, känna hur jag blir starkare, snabbare, bättre bollkontroll och hur min kropp förändras i och med att musklerna växer. Det är viktigt att träna för sin egen skull och inte för någon annans skull, jag tränar för att jag mår bra av det, inte för att skryta för någon annan. Att ha en inre motivation som driver en är super viktigt, fundera kring dina värderingar och hitta vad som kan motivera dig till att upprätthålla din träning! 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.