Utveckling, tålamod och framsteg

Fredagskvällen spenderade vi på gymmet. Gillar fredagskvällar på gymmet, det är oftast väldigt lugnt och det ger en skön känsla inför resten av helgen. Ett bra sätt att avsluta arbetsveckan på, speciellt som jag försöker sluta lite tidigare på fredagar och då hinner ta en tupplur efter jobbet innan träningen så jag kommer dit med extra energi. Gårdagens träningspass blev ett benpass, jag hade tänkt köra det i torsdags, men var så trött efter jobbet att jag landade i soffan och bestämde att så får det bli. Lyssna på kroppen en viktig del i vardagsbalansen.

En såndär löjligt nöjd känsla efter gårdagens träningspass. Tålamod och envishet leder till utveckling och framsteg.

 

Framsteg i rörligheten

Mitt träningspass igår bestod av

  • Knäböj
  • Boxhopp
  • Höftlyft med hantlar
  • Enbensböj från upphöjning

Det har hänt så mycket i min utveckling senaste fem månaderna. Jag börjar äntligen få loss spänningarna i min höftböjare. För jäklar vad stel jag varit och nu går knäböjen så mycket bättre och djupare utan problem. Jag faller inte heller in lika mycket med mitt högra knä som tidigare, även om det ännu inte är helt där jag vill ha det. Vad är skillnaden då? Vad är det jag har förändrat. Jag har jobbat med rörligheten och stretching i två år för att få loss mina spänningar, men testade en annan variant av stretch på höftböjaren för cirka fem månader sen som har gett resultat. Ibland är det bara att byta stretchövning. Så dumt att jag inte testat tidigare, men wow vilka resultat. Eftersom rörligheten har förbättrats känner jag att jag börjar kunna aktivera benmusklerna mycket bättre och känner mig så mycket starkare. Det i kombination med en starkare bål har lyft min träning rejält.

Tålamod med sin träning

Jag pratar ofta med mina PT-kunder om tålamod och att vissa saker tar tid. Jag har i perioder inte ens velat köra knäböj med skivstång för jag bara känt mig svag och att jag inte gör några framsteg. Men eftersom det ändå är en övning som dels är väldigt bra för sin komplexitet då den utmanar ben, rumpa, bål och rörlighet i ett och som jag ändå gillar egentligen så blir det ju alltid så att jag till sist står i knäböjsracket igen.  Och två år med målmedveten rörlighetsträning, bålträning på ett nytt sätt senaste året och vips så blev det resultat och ökningar i knäböjen. Vissa delar i träningen får en resultat snabbt ifrån och vissa delar får en jobba länge på. Vi har olika förutsättningar och utgångslägen, men med tålamod och medveten träning så går det att förändra rörelsemönster, rörlighet och aktiveringsmönster.

Kvalitén är sisådär eftersom det är snapshots från filmklipp. Men den till vänster är 2016 när jag kör boxhopp. Ser ni djupet plus hur mycket jag faller in med höger knä? Till höger ser ni gårdagens djup och en liten tendens till att höger knä faller in, men inte alls som 2016.

Utveckling som ger mersmak

Det känns så roligt att träningen ger resultat. Jag har inte haft så värst mycket mål med min träning mer än att försöka hålla en regelbundenhet i den. Men mitt mål att ta 100 kg i knäböj står sig och våren blev inte så mycket träning på knäböj som jag tänkt men den förbättrade rörligheten gör att jag utan problem och utan att ha kört knäböj på två månader kan göra 5 set med 3:or på 60 kg och tycka att det är enkelt. Förr fick jag ont i mina knän (inte konstigt när en ser hur jag faller in) och hade svårt att aktivera och få hjälp av baksidan/rumpan så jag klarade/orkade sällan mer än 50 kg. Men nu så ska jag nog få upp vikterna rejält.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.