Mina knep för bättre sömn

Sömn är A och O för att vi ens ska fungera som människor. Att hålla människor vakna är sedan långt tillbaka i tiden ett sätt att tortera människor och bara det säger väl en hel del om hur viktigt det är med bra sömn.

När en pratar om hälsa som helhet så brukar det vara tre ben. Sömn/återhämtning, kost och träning/fysisk aktivitet. Vid prestationsinriktad träning är det även dessa tre som är dom tre benen, så här har vi hela grunden.

Hur ser dina sömnvanor ut?

Varför är sömnen viktig?

När vi sover så återhämtar sig kroppen. Hjärnan får bearbeta känslor och intryck och med för lite sömn så försämras vårat minne och risken för alzheimer ökar. När vi sover utsöndras även en del hormoner som hjälper kroppen att återhämta sig och bygga muskler. Och sover vi för lite så kan vi få obalans i hormonnivåerna vilket kan göra att aptiten ökar och därmed risken för övervikt också stiger. Sömnbrist har även visat sig påverka våran impulskontroll vilket ökar risken för beroenden så som spel- och alkoholmissbruk. Utöver det så får vi även sämre immunförsvar om vi under längre tid sover för lite.

Problem med sömnen

Jag har alltid haft problem med sömnen, så länge jag kan minnas har jag haft svårt att somna, sen har det smugit sig på en del andra sömnproblem med åren. Jag håller på med en sömnutredning, men det tar tid då jag först varit på ett ställe för utredning och sen skickats till nästa och där är det väntetid och ni vet dom där 90 dagarna börjar ju om på varje ny remiss till nytt ställe. Men jag har mina knep för att sova lite bättre och tänkte att även om jag har mina sömnproblem så kan jag dela med mig av rutiner som fungerar och ger mig åtminstone bättre sömn eller minskar insomningstiden.

Att hålla mig vaken under en biltur är knappt möjligt, säkert kort för att få mig att sova.

Mina tips för bättre nattsömn

Träning

  • Mitt första knep är träning. Träning får min kropp och knopp att sova lite bättre. Dock får inte träningen vara allt för tuff allt för sent, men så länge jag tränat klart innan kl 21 så brukar jag inte påverkas negativt av träningen. Om det inte är ett riktigt tungt konditionspass, då behöver jag träna många timmar innan sovtid.

Bada Bastu

  • Detta har jag infört ganska nyligen i min rutin. Vi har tyvärr ingen egen bastu, men jag duschar och bastar på gymmet efter mina träningspass vilket ändå blir ett antal gånger i veckan. Och det är guld! Blir så lugn, avslappnad och kommer ner i varv. Sover aldrig så bra som när jag bastat!

Minska intrycken på kvällen

  • Inte titta eller se på något som stressar upp mig/ökar min anspänning. Jag kan inte titta på action eller sport precis innan jag ska sova eftersom jag får för hög anspänning. Därav är jag alltid trött när det är fotbolls VM eller EM eftersom dom matcherna allt som oftast spelas sååå sent (skulle behöva sluta senast kl 20:00 för att jag ska hinna ner i varv), men det är en “kortare period” så jag står ut. Ni vet, jag älskar ju sport, men därav tittar jag mest på sport dagtid typ vinterstudion det är dagtid perfekt för mig! Jag vet ett antal sportevent där jag inte kunnat somna efteråt alternativt sovit väldigt oroligt för jag blir så uppspelt.

Somna med varma fötter

  • Sova med raggsockar eller duntofflor. Jag sover bättre och somnar lättare när jag är varm om fötterna. Detta gjorde jag alltid tidigare, glömde bort det ett tag, men har återinfört och det gör verkligen skillnad. Jag sparkar nästan alltid av mig dom under natten, men det hjälper mig att somna och få lugn. Jag är väldigt kall om mina fötter och går ofta i raggisar eller tofflor hemma, så om en redan är varm om fötterna kanske det inte hjälper, men är du frusen om fossingarna, testa.

Hålla koll på koffeinintaget

  • Inget koffein efter klockan 15-16. Det här är väldigt individuellt, jag har pratat med andra om det. För mig gör koffeinet inte att jag har svårare att somna, men däremot sover jag väldigt mycket mer oroligt. Så därför intar jag inget koffein efter absolut senast kl 16 om jag vill ha en bra nattsömn.

Har du några tips och trix?

Det var några av mina knep för en bättre nattsömn. Jag fungerar extremt dåligt utan sömn och påverkas väldigt mycket av oregelbundna rutiner. Det har väl varit si så där med det i perioder, men nu känns det som att jag haft en bättre rutin ett tag. Framförallt bastubadandet har gjort så stor skillnad. Har du några knep som fungerar för dig för att sova bättre?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.