Ett spänstpass

En träningsform som jag tycker är väldigt rolig är spänstträning eller plyo/plyometrisk träning som det också kallas, hopp av olika slag. En stor del i att jag tycker att det är kul är att jag verkligen känner vilken hjälp det varit för mig och mitt löpsteg. Jag har fått ett snabbare löpsteg sen spänstträningen kom in i min träning. Det finns självklart massor av utvecklingspotential i min teknik och jag är verkligen bara på hobbynivå, men tänkte dela med mig av några övningar som kan ingå i ett spänstpass när jag kör med fotbollslaget.
Första övningen: är för att aktivera foten och få en aktiv fot (tårna mot tak/himmel), men även få igång ljumskarna.
Andra övningen: är för att aktivera höftböjaren samt få igång armpendling och hitta en rytm mellan överkropp och benen.
Tredje övningen: (Hopp med paus) jag brukar köra några veckor med bara hopp med stopp som uppbyggnad när jag har ett nytt lag jag tränar. Det är viktigt att inte belasta för mycket i början om man inte är van. Det är en bra starta för att kunna nöta in tekniken och jobba med kontroll. Viktigt att tänka på är att knäna verkligen går rakt upp mot mage, får man för mycket fart blir det lätt att tekniken inte heller hänger med och fötterna åker ut och knäna ihop. Det är även bra att träna med ett stopp då många tycker att det är läskigt att hoppa över häckarna och får man upp farten så tappar man ofta kontrollen också i början.
Fjärde övningen: Hopp utan stopp, här jobbar jag ännu mer med gummisnodd effekten då jag försöker utnyttja kraften från hoppet innan för nästa hopp.
Jag kör aldrig med mer än 6 stycken häckar, oftast bara 5, detta eftersom spänstträning är väldigt ansträngande och är man inte van så är det lätt att man får skador av överbelastning. Jag har skrivit mer om spänstträning tidigare, där kan ni läsa om vad som är viktigt att tänka på och vad det är.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.