Svar på frågestunden

Det trillade in lite frågor och även lite om vad ni tycker om att läsa vilket är superkul att få veta. Så nu kommer svaren från frågestunden.
 
Kerstin: Så intressant och skoj att följa din blogg. Verkligen motiverande och energigivande!! Jag ska börja träna CrossFit i december. 6 Nybörjarpass. Vad är viktigt att tänka på? Jag har nästan ingen vana av styrketräning. De få gånger jag testar Pump/power (kärt barn har många namn) så har jag kört med riktigt låga vikter. Ibland bara stången. Jag tror att jag är starkare i biceps jämfört med triceps. Men upplever det som att instruktörerna säger att det borde vara tvärtom? Man oftast är starkare i triceps? Låter inte logiskt för mig. Många frågor i ett meddelande ;) Kram och tack för att du delar med dig!!
SVAR: Vad kul att du tycker om min blogg!! :) I crossfit är det väldigt mycket fokus på att det ska gå snabbt, övningarna ska genomföras så många gånger som möjligt på en viss tid, då är det viktigt att inte låta sig stressas av tiden och slarva med tekniken som det lätt blir vid tispress för då ökar risken för skador. Så mitt tips är att hålla fokus på teknik för att undvika skador även om tiden springer iväg, för allt eftersom tekniken sitter så kommer det gå snabbare att utföra övningen så tålamod och fokus är mina tips :) Gällande din fråga om vilken muskel som du är starkast i så ska du vara starkare i triceps än i biceps, triceps är en större muskel och därmed bör du vara starkare där så du har helt rätt uppfattning om att det inte är logiskt ;) Hoppas att svaren gav dig lite hjälp och lycka till med Crossfiten kusifin! :)
Sofia: Hej! Det är så inspirerande att följa din blogg, man bli så peppad på träning! Jag tränar flera gånger i veckan både styrketräning på gym och försöker varva med löpning men tänkte höra om du har något tips på hur man kan variera det lite? Ska man köra intervaller och mer tempo i styrketräningen eller hur kan man variera för känns som jag kört fast i samma spår.!
SVAR: Kul att höra att bloggen inspirerar dig! Alla hamnar vi där ibland när träningen blir i samma spår och det inte händer så mycket. Viktigt att tänka på vid styrketräning är att våga utmana vikterna. Genom att föra någon slaggs loggbok över vilka vikter du använder idag (vanlig bok eller app) och hur många reps och om några veckor provar du öka lite och kan på så vis följa din utveckling vilket ger mer motivation och får dig att utmana och inte bara köra med samma vikter hela tiden. När jag har brist på fantasi kring övningar så brukar jag googla eller klicka in på styrkeprogrammet där finns både färdiga träningsupplägg och över 700 övningar till att lägga upp egna träningar med. Jag kör ganske tung styrketräning och variera med mer uthållighetsstyrka genom tabata gruppträning (men går lika bra att köra själv, finns bra appar) för att få variation i min träning sen så varierar jag med löpning för att få med alla delar i min träning. Hoppas att svaret hjälpte dig lite och lycka till med träningen! :)
Anonym: Superkul att läsa din blogg, väldigt inspirerande med bra övningar! Det jag undrar är hur man lättast ska komma igång om man inte styrketränat innan? Hur man på ett enkelt sätt kan bygga enkla men starka muskler. Det är svårt att hitta enkla metoder utan man ska alltid blanda in tillskott vilket är en djungel och dessutom väldigt individuellt har jag förstått det som? Dessutom är dina videoinlägg väldigt bra, äntligen har jag förstått hur den kissande hunden fungerar ;) Fler sådana videos man kan använda utan gymkort och så man kan träna ngt annat än plankan, sitta 90 grader och armhävningar!
 
SVAR: Vad roligt att du uppskattar mina övningsvideos, får se till att göra fler sådana :) För att bygga muskler är det inte något måste att inta några kosttillskott/proteinpulver om du får i dig en varierad och proteinrik kost. Ett bra tips precis som jag skrev ovanför är att skriva ner antalet repetitioner som man orkar på varje övning och om man har vikter vilken vikt som man har använt för att sedan öka var 4-6 vecka ungefär ibörjan kanske lite oftare eftersom det är mycket nervsystemet som blir effektivare. Våga utmana dina gränser, när det känns tungt så orkar du minst två till! Var noga med att träna hela kroppen inte bara den del som är roligast. Det kommer komma ett inlägg med tips vid styrketräning som du kan hålla koll på och du kan även läsa mer om styrketräning som jag skrivit tidigare för att få ännu lite mer koll :)
Anonym: Har du några tips på hur man kan träna för att klara att förs Chins? Skulle verkligen vilja klara en men verkar omöjligt..!
SVAR: Ja klart jag har, det viktiga och mest effektiva är att träna på just chins, men hur gör man det när man inte kan ens göra en? Jo köp eller se om det finns ett gummiband på ditt gym som du kan använda dig av. Om det inte är ett alternativ så träna på negativa chins, ta tag i stången ha en pall så du är upp i luften när du släpper och håll emot och sträck ut till rakar armar, gör om igen och igen tills du är trött, träna något annat och gör några till. Jag har även skrivit ett inlägg så lär du dig göra chins som du kan läsa :) Våga tro på dig själv för det går, men man måste vara envis och öva, öva öva, det är otroligt mycket teknik :)
Det var frågorna för denna gång, tack för att varma ord, är så roligt att höra att bloggen inspirerar och motiverar er för det är ju vad jag vill, men det är inte alltid lätt att veta om man når fram :) Ha en fortsatt fin söndag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.