Att tänka på vid styrketräning

Nu när jag jobbar på ett gym så ser man en hel del gymmisstag, en del går jag fram till och hjälper, men om jag har en PT-kund så ligger fokus där och då ”ger” jag inte av min tid till andra. Väldigt mycket handlar om enkla knep som man kan ha med i bakhuvudet så blir allt mycket lättare så jag tänkte ge några tips om man vill ta styrketräningen ett steg längre och säkrare.
 

Att tänka på vid styrketräning

  • Fokusera på i vilken muskel övningen ska ta, är det en rygg, axel, bröst, biceps eller triceps övning? Om man fokuserar på vilken muskel som ska jobba så är det lätt att upptäcka om något är fel genom att det inte känns eller känns i fel muskel/muskler.
  • Ta det lugnt! Ett av de vanligaste misstagen är att vi stressar igenom övningar och då får vi inte samma muskelkontakt som vi får om vi jobbar med lugna och kontrollerade rörelser.
  • Minska på vikten. Ett vanligt misstag är att vi laddar på för mycket, speciellt grabbarna, det ska vara tungt MEN med kontroll. När det blir för tunga vikter så blir inte rörelserna med kontroll och vi kompenserar med andra muskler samt att skaderisken ökar.
  • Ha en plan med styrketräning, planera innan vilka övningar som ska jobba utifrån hur ofta du tränar. Varje muskelgrupp behöver 48 h vila mellan träningstillfällena, så om du tränar ofta dela upp kroppen i exempelvis, bröst/triceps, rygg/mage, axlar/biceps och ben/rumpa om du tränar varannan dag så kan du träna igenom hela kroppen, men tränar du oftare än så så rekommenderar jag att variera muskelgrupperna för att inte bryta ner kroppen.
Hoppas att tipsen hjälper och kör hårt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.