Styrketräning del 3

Explosiv styrketräning kommer det handla om nu. Rekommenderar att läsa styrketräning del 1 och del 2 innan för att få en djupare förståelse. 
 
Explosiv träning tillsammans med tung styrketräning är effektivare än enbart explosiv träning. Det som är viktigt vid explosiv och tung styrketräning är att undvika skador är det viktigt att inte överbelasta och vila ordentligt mellan seten (3-5 minuter mellan seten). Explosiv styrketräning utförs med en hög hastighet i få repetitioner (3-6 rep) och en lägre belastning än vid maximal styrketräning (30-60% av 1RM), detta för att rörelsen ska kunna vara explosiv. Antal set rekommenderas ligga på 3-6 stycken per övning. Träningen bör inte utföras oftare än 3 gånger i veckan eftersom det är väldigt höga belastningar på muskelaturen. Eftersom explosiv träning innebär en hög belastning är det även viktigt med en god teknik för att minska skaderisken. 
 
Här är en dansk trestegshoppare som tränar explosiv styrketräning. 
 
Plyometrisk träning (spänstträning) har visat sig ge bra resultat för förbättra den explosiva hoppförmågan. Någon som tränat mycket plyometrisk träning är Stefan Holm, den spänsten som han hade (troligtvis har en rätt bra spänst fortfarande) är otrolig som ni kan se i klippet ovanför. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.