Återhämtningsträning

Slängde om lite i min planering och körde intervaller igår istället för återhämtningskonditionen. Intervallerna var tunga igår, spyan satt i halsen men jag tog mig igenom allihop även om jag ville ge upp efter 2/3 delar. Det är då jag blir så där extra stolt efteråt för att jag vann min mentala kamp, det var ju inte så att jag inte orkade det gjorde jag ju bevisligen, det var bara att mitt huvud inte ville kämpa med mig. Körde intervaller i lite lutning igår, men på samma hastighet (16km/h) så därför det var lite tyngre igår, men jag klarade det! 
 
Nu på morgonen har vi varit till gymmet, Marko gymmade och jag testade på att köra återhämtningsträning. Något som jag läst att elitlöpare sysslar med så testade lite med zoner och sådär (det vi läst om i veckan, när jag läst lite mer och testat lite mer själv så kan jag skriva mer om hur det går till.) Idag skulle jag ligga i pulszon ett hade jag tänkt. Jag har inte räknat ut exakt var den ligger men uppskattar till under 160 i puls. Var tvungen att gå 20 minuter i 7 km/h innan jag ens kunde börja jogga idag för var så stel i rumpan, men sen kändes det riktigt bra och det var ett väldigt behagligt tempo. Ska nog försöka köra min återhämtningsträning utomhus då det blir lite tråkigt att springa länge på löpband, är en grej att köra intervaller, men längre distanser är inte min grej. Återhämtningsträning känns väldigt bra och mentalt avslappnande, så ska nog testa med det lite mer. 
 
 
Genomsnittspulsen blev väldigt låg eftersom jag gick i 20 minuter (jag är lågpulsare), funderar på om 160 är lite högt för att vara zon ett, kom upp på 162 på sista två minutrarna men annars låg jag ganska stabilt på 154-155, kanske är lite närmare min zon. Jaja jag ska räkna ut det där mer exakt och återkomma med zonerna :) 
 

2 reaktioner på ”Återhämtningsträning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.