Veckans peppande ord v.30

Vissa måndagar är inte lika peppiga, kanske känns det motigt att dra igång veckan efter en härlig helg eller till och med efter semestern? Då kan det vara skönt att ha några bra tankar i bakhuvudet. Har du skapat nya hälsosamma vanor i sommar som du mår bra av, men det börjar vackla lite i rutinerna? Då ska du läsa detta inlägg så är du strax tillbaka på banan igen.

Att ge upp skyndar inte på

Att skapa nya vanor är en process. Det finns olika forskningar som säger lite allt möjligt kring hur lång tid det tar att implementera och bibehålla en ny vana. Jag tror att det helt beror på vad det är för vana, om den skiljer sig mycket från tidigare vanor och så vidare. Men i runda slängar brukar det oftast prata om 3-6 månader minimum 12 veckor att skapa en ny vana. Det är en ganska lång tid om en tittar på antal veckor, men tänk på hur länge dina andra vanor har fått vara just vanor? År eller hur? Att skapa en ny medveten vana är en process och en kan behöva peppa sig själv och hitta på nya sätt att motivera sig att upprätthålla sina vanor. Tänk dock på vilken kort tid 3 månader är om du skapat en vana som du vill bibehålla resten av livet. Allt är relativt.

Smarta knep för att lyckas med dina nya vanor.

Försök lägga in momentet på samma tidpunkt. Detta gör det lättare för kroppen och huvudet att förstå att detta är något som upprepas. Exempelvis om du vill börja motionera/träna kontinuerligt så lägg in träningspasset samma tidpunkt (optimalt även samma veckodag) för att vänja kroppen vid att denna tid tränar jag.

Vill du skapa hälsosammare frukostvanor så ät samma sak varje dag. Välj en rätt som du gillar och ät den varje dag. Kanske låter tråkigt, men detta gjorde jag när jag var i USA, då åt jag havregrynsgröt med mjölk och en liten klick sylt. Efter några veckor kunde jag gå runt och längta efter min havregrynsgröt (jag hade tyckt det var helt okej innan, men nu blev jag frälst) jag längtade till frukost varje dag. Det var för att min hjärna blev van vid smakerna och visste vilken tid den skulle få denna belöning. Då förstod jag inte att det är så vi människor fungerar, för jag hade inte läst Tränarprogrammet ännu, men nu vet jag att det sitter i vår biologi som människa.

Går att applicera på annat

Så funderade du på att skippa dina nya hälsosamma vanor denna vecka? Tänk om, du kommer inte komma närmare ditt mål genom att ge upp, ett steg åt gången och ibland kan en få stå stilla och vänta på att trafikljuset ska slå om innan en kan fortsätta sin väg framåt. Som vanligt kan det här appliceras på annat än träning och hälsa. Mitt företagsuppbyggande är också en process och en långsam sådan mellan varven. Jag har inte några investerare eller stort kapital och jag startade upp företaget här i Örebro där jag inte hade något stort kontaktnät eftersom jag inte är från stan. Men om jag ger upp kommer jag absolut inte närmare mitt mål, så bara att kämpa på dag för dag, steg för steg. Målmedvetet och ibland fastnar jag för att jag behöver lära mig något nytt för att kunna gå vidare, men då är det bara att träna på tålamodet. Vi lär oss som mest när det tar emot som mest. Så fortsätt kämpa mot ditt mål!

2 thoughts on “Veckans peppande ord v.30

  1. Bra skrivet! när allt går enl. plan lär man sig ju som sagt inte lika mycket, känns som man utvecklas mer av lagom med motgångar och att få kämpa.

    1. Tack, ja men precis, det är i motgångar en växer och får testa sig själv, men lagom med motgångar :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *