Komma igång efter ett uppehåll

Under nästan två månader har min träning enbart bestått av fotboll och något friidrottspass. På grund av renovering och flytt så har inte tiden räckt till för min del att träna några 4-5 pass i veckan utan istället legat på 1-3 pass.

Hitta tillbaka till styrketräningsvanan

Men nu är det uppehåll från fotbollen och friidrotten är bara en gång i veckan så jag behöver ta eget ansvar och planera in träningen igen. Det är även för mig en utmaning att hitta tillbaka till rutiner ibland. Jag har velat men prioriterat annat hela tiden. Nu känns det som att jag hittat tillbaka och tänkte därför dela med mig av några metoder jag använt denna gång.

  • Boka in träningen med någon annan: Nu är vi inne i uppbyggnadssäsong i friidrotten och då är det mer fysträning på schemat. Så när frågan kom upp vilka kan/vill träna imorgon? Ja då besämde jag mig för att ta tjuren vid hornen och sa ja, fast jag kanske inte var super pepp. Trappträning blev det, tung träning som en inte alltid vill göra, men bestämmer någon annan kör jag så klart och det var otroligt skönt efteråt. Den känslan som jag fick efter att utmana muskler och flåset tog jag tillvara på.
  • Punkt numer två i tipslistan är nämligen sänk ribban. Direkt efter passet satt jag och planerade veckans pass. Tidsmässigt skulle jag få in två till pass garanterat utan att behöva pressa i schemat något och därmed sänkte jag ribban. Jag vill träna 4-5 pass i veckan, men har inte haft den rutinen på ett tag så att lägga mig på två pass var att sänka min ribba och vara nöjd med den träning som blev av istället allt annat är en bonus.
  • Planera passen i förväg. Jag planerade inte bara vilka dagar jag skulle träna. Jag har ett träningsprogram som jag följer så jag hade stenkoll på vilka övningar och vad som skulle tränas. Valde pass i början på veckan utifrån mitt program. Det gör att när jag väl är på gymmet kan jag bara följa min plan. Tröskeln blir också lägre på så sätt för behöver inte själv sätta ihop ett träningspass. Det är bara att göra det som står och sen är jag klar. Inga beslut eller funderingar på vilka övningar jag ska göra.
  • Stegra successivt. Efter första veckan där jag fick in båda mina pass plus mersmak för mer och en brutal träningsvärk som kändes i varje muskelfiber. Så bestämde jag mig för att veckan efter ska jag få till 3 egna pass plus ett gemensamt. Så återigen planera kalendern och följa planen.

Det är mycket bara att bestämma sig och sen kanske inte gå från 1 till 5 pass i veckan. Då känns det lätt rätt övermäktigt. Jag vet att jag kan få in 4-5 pass i veckan, men även för den träningsvana kan det bli ett stort hopp att gå från 1 till 5 pass direkt, så jag har smugit in pass för pass. Det känns roligt att fokusera på styrketräningen igen och bygga upp kroppen. Även om dom första passen har inneburit brutal träningsvärk. Inte många gånger jag haft så mycket träningsvärk och har nog aldrig haft så mycket träningsvärk i magen. Fick även en förkylning av lättare variant så förra veckan blev det återigen bara 1 pass, men tack vare att jag ändå hunnit sätta lite vana så har jag kunnat komma igång igen smärtfritt denna gång då uppehållet inte blev så långt som en månad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.