Bergslagsleden från Ånnaboda till Suttarboda

En extra ledig dag och min andra hälft var äntligen hemma. Så vad hittade vi på igår? Jo vi gav oss ut på en vandringstur i strålande sol. Vi åkte först och handlade lite picknick och grillningstillbehör. En 12 grader i skuggan och solen strålade redan på förmiddagen. Denna gång utgick vi från Ånnaboda och tog en annan del av Bergslagsleden än i höstas när vi var ut på en vandringstur. Vi har pratat om att ge oss ut igen sedan dess. Denna gång bestämde vi även en rutt, förra gången gick vi lite på känsla och följde stigar efter destinationernas namn, denna gång var vi lite mer planerade.

Vi gick mot Suttarboda denna gång, en destination på 6,4 km och vi tänkte att vi går dit och grillar och äter och sedan tillbaka. Så iväg vi vandrade och starten vid Ånnabodasjön var riktigt vacker. Vi svängde av ganska snabbt och gick på bred och fin vandringsled. Fin miljö och natur och vandrade förbi ännu en sjö, upp på ett berg och så vidare. Stannade lite och fotade, drack vatten även om vi råkat med missödet att glömma ena vattenflaskan på hatthyllan i hallen så klarade vi oss ganska bra. Vatten är viktigt om ni ska ut och vandra.

Vi utgick från den orange pilen och söderut mot Suttarboda (den vita pilen längre ner sett från kartan)
Första 200 metrarna gick vi på asfalt längs med Ånnabodasjön innan vi svängde av mot Suttarboda. Väldigt vacker start.
Därefter kom vi till en sjö där vi stannade och fotade lite. Njöt av naturen och drack lite vatten.
Därefter kom vi upp på ett berg med magnifik utsikt, men mer om det senare.

Efter en ganska lång promenad 1 timme och 40 minuter drygt så kom vi fram till Suttarboda. Det vi missat att titta på kartan var att Suttarboda inte ligger intill något vatten. En kan ju inte grilla och njuta utan tillgång till en fin sjö eller vattendrag heller? Jo klart en kan men Suttarboda hade inte någon inbjudande miljö eller något skönt att lägga ögonen på och luktade koskit och gödsel eftersom det låg precis vid en ladugård. Så vi bestämde oss för att gå tillbaka till den där sjön som vi passerade nästan i början (eller vad som kändes som nästan i början). Så lite påfyllning av energi med majskakor som vi hade med oss och vatten så började vi vandra tillbaka.

Precis innan Suttarboda fanns en fin hage, det fanns lite kor också, men dom gömde sig borta vid foderstationen i skuggan.
Stigarna kring Suttarboda var inte alls lika breda som vid Ånnaboda, mer som här när vi gick längs med hagen på en smal stig.
Du har nått din destination. Ja eller vi ångrade ju oss och gick tillbaka, Suttarboda hade inte så mycket att erbjuda utom ladugårdsdoft.

Det gick rätt fort att vandra tillbaka, kanske var det för att vi inte hade en stressande familj bakom oss. På väg mot Suttarboda så hade vi en familj som vi gick om, som gick om oss, vi gick om (då vi stannade på lite olika platser) men sista kilometerna innan Suttarboda hade hack i häl, så jag kände mig jagad. Vi traskade på i ett ganska lagom tempo, pratade om lite allt möjligt och ibland gick vi tysta och njöt av naturen. Alltid så trevligt ute på tur för alla som en möter hejar glatt. Vi mötte och blev omcyklade av MTB cyklister på vägen tillbaka och vi mötte unga och gamla som var ute och vandrade på lederna. Kul med variation.

Det är bra härligt att vara ute och gå i varierande terräng. Det går inte lika fort som att gå på asfalt så en får räkna med längre tid än en vanlig promenad.
Vi såg både ödlor och ormar på vår tur men inte några större djur. Så här fina och breda vandringsleder var det första och sista 3 kilometerna ungefär på sträckan.

När vi vandrat ytterligare 50 minuter hittade vi en riktigt bra plats på några klippor vid en sjö där vi kunde stanna och grilla. Jag tänkte att detta var i början på turen, men detta var nästan halvvägs, nära vindskydd Björktjärn stannade vi till vid. Det satt fint med mat i magen efter 2 ½ timmes vandrande. Tiden går ganska fort också när en är ute på tur så jag kände inte av att timmarna hade gått så fort. Men nog kurrade det till i magen när doften av grillade hamburgare nådde ens näsa. Tur att vi hade med oss snacks som vi tuggat på när vi tagit stopp för vatten tidigare under turen, annars hade en nog blivit hungrig och trött.

Grillmaster står och känner mig sugen på lite mat. Grillade hamburgare ute i naturen är verkligen gott! Bilderna på hamburgaren blev inte något att ha och jag var för hungrig för att orka leta bra ljus och inställningar.

Efter att maten fått sjunka ner, vi suttit en stund och njutit av solen, vilat våra fötter och njutit lite av varandras sällskap så plockade vi ihop och började vandringen tillbaka till bilen.

Bara 2,1 kilometer kvar, men först ett stopp vid Falkaberget.
Falkaberget bjöd på fin utsikt. Där stod vi en stund, njöt av utsikten, tittade på dom på andra sidan som grillade.
Fri som en fågel
Rätt nöjda med mat i magarna och fin utsikt. Falkaberget rekommenderar jag som stopp för picknick om ni vandrar denna led. Det var helt klart den finaste platsen längs med just denna del av leden enligt mig.

Därefter så vandrade vi tillbaka till Ånnaboda och parkeringen där bilen stod och väntade. Eller ja först fyllde vi på med vatten innan vi körde hem till Örebro. Helt slut var jag när jag kom hem, la mig i soffan och somnade en stund. Det är krävande att vara ute på tur. Strax över tre timmar hade vi i total vandring kanske närmare 3½ totalt var vi ute i närmare fem timmar, vi tittade inte så noga på klockan. Skönt när en inte har några tider att passa.

Mina tankar om sträckan

Jag gillade framförallt första 3 km av slingan mot Suttarboda och skulle om en vill vandra en lite längre sträcka rekommendera att utgå från Suttarboda mot Ånnaboda. Om en tänker gå fram och tillbaka så som vi gjorde (det finns en rundslinga också, men vi valde att gå samma sträcka, men det kan vara bra att veta).  Anledningen till det är för det är helt klart mycket finare grillplatser närmare Ånnaboda än Suttarboda och fler ställen att stanna till vid överlag. Om en vill gå en kortare sträcka runt 3 kilometer ungefär så rekommenderar jag att gå Ånnaboda till Björktjärn (där vi stannade för mat) eller Falkaberget som ligger någon kilometer tidigare, hela den sträckan var väldigt vacker och blir en ganska bra tur på 6 km tur och retur.

Brukar ni vara ute och vandra? Jag kan starkt rekommendera det, det är otroligt avkopplande att vara ute i skog och natur.