Behöver vi äta D-vitamin och vad är det bra för?

Det här inlägget innehåller annonslänkar från Svenskhälsokost.se

Har ni sett flera som rekommenderat D-vitamin på senaste tiden? Har du funderat på om du verkligen behöver det? Då ska du fortsätta läsa, jag tar nämligen på mig att förklara lite kring denna vitamin som är så populär under vinterhalvåret.

Var hittar vi D-vitamin

D-vitamin finns som alla vitaminer i livsmedel men D-vitamin har undergrupper varav exemeplvis D-3 är en vitamin vi själva producerar när huden utsätts för solexponering. D-2 i sin tur finns mestadels i svamp.

Var hittar vi D-vitamin om vi letar i livsmedel då? Här kommer en liten enkel lista.

  • Fet fisk är allra D-vitaminrikast. Lax, sill och makrill.
  • Mjölkprodukter och växtdrycker är i Sverige D-vitaminberikade och viktiga källor.
  • Ägg
  • Kött

Maj-Augusti är det solen som är vår viktigaste D-vitaminkälla. Det räcker att vara ute 15 minuter 2-3 gånger/veckan, barärmad under Juni-Juli för att täcka D-vitaminbehovet.

Solen är en av våra största källor till D-vitamin. 15 minuter 3 gånger i veckan med bara armar under Juli-Augusti räcker för att täcka vårt behov och vi kan då även lagra lite inför vintern. Kroppen producerar själv D-vitamin när huden utsätts för solljus.

Vem bör ta tillskott?

Utifrån listan kan en enkelt lista ut att är du vegan så bör du ta D-vitamin tillskott (adlink). Även fisk och skaldjursallergiker rekommenderas att ta D-vitamin tillskott. Vegetarianer rekommenderas också att ta tillskott samt om en undviker solexponering.

Jag tar D-vitamin tillskott (adlink) året runt, men variera i mängden eftersom jag får mer från solen under sommaren än vintern.

Vad händer vid D-vitaminbrist

Eftersom jag är fisk och skaldjurs allergiker har jag fått rekommendationen via min läkare att ta tillskott året runt, detta eftersom jag också har idiopatisk hypersomni och en av effekterna av D-vitaminbrist är trötthet och någon extra trötthet behöver jag ju inte. Men vilka fler effekter kan d-vitaminbrist leda till?

D-vitamin stärker vårt skelett så brist kan innebära mjukt och missformat skelett hos barn. Hos vuxna innebär det benuppmjukning vilket ökar risken för frakturer.

Nyare forskning visar att D-vitaminbrist kan leda till att andra sjukdomar uppkommer. Kopplingar har hittats till flera olika cancerformer, så som bröstcancer, prostatacancer, tjocktarmscancer och äggstockscancer. Men det finns även resultat som tyder på kopplingar till bland annat diabetes, MS, och olika infektionssjukdomar. Detta är något som forskas vidare på. Övriga symptom på D-vitaminbrist är

  • Trötthet
  • Muskeltrötthet
  • Led-muskel-skelett smärta
  • Sämre immunförsvar
  • Muskelkramper
  • Svårigheter att resa sig upp och gå i trappor

Kan en få i sig för mycket D-vitamin?

Ja en kan få i sig för mycket, inte via kosten eller solen, men om en tar kosttillskott. Att få i sig för mycket D-vitamin är en stor påfrestning för njurarna och kan leda till allvarliga konsekvenser. Därför bör en aldrig ta mer än rekommenderad dos. Som jag nämnde tidigare har jag i samråd med min läkare bestämt att jag tar kosttillskott året runt, men då får jag ju inte i mig via vår rikligaste livsmedelskälla (fisk). Jag beställer från svenskhälsokost.se alltid snabb leverans (ofta dagen efter) vilket är perfekt då jag oftast glömmer bort att beställa först när jag tar sista kapseln. Här hittar ni deras D-vitamin utbud det finns D-vitamin med olika mycket mängd så kan en anpassa utifrån sin livsstil med kost och solexponering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.