Återhämtning för prestationsutveckling

Den här veckan är temat återhämtning i nätverket jag är med i. Mitt fokus blir på återhämtning efter träning. Oavsett vad och hur du tränar så behöver kroppen vila mellan träningspassen. Beroende på hur mycket du tränar och hur ditt liv ser ut runt om behöver vi olika mycket återhämtning. För att få den optimala återhämtningen så krävs att vi hittar en balans mellan kost, vila och träning. Det är när vi äter rätt, sover tillräckligt och inte stressar för mycket mellan våra träningspass som vi når den bästa utvecklingskurvan. Men hur vet vi att vi har fått tillräcklig vila? Vad är rätt vila? 
 
Ett bra tecken på att man börjar vara övertränad eller är i obalans är att titta på pulsen. Om du har en högre vilopuls än vanligt och/eller kommer upp i puls ovanligt snabbt är det ett tecken på att kroppen inte är i balans och ett hårt träningspass är inte att rekommendera en dag som denna då det skadar mer än bygger upp. Kanske finns det en förkylning i kroppen som vill bryta ut, om du avstår detta träningspass så kanske kroppen lyckas bekämpa viruset så du slipper en långlivad förkylning. 
Att vila måste inte innebära en hel dag på sofflocket. Vardagsmotionen är rekommenderad till 12 000 steg för kvinnor och 15 000 steg för män per dag. Det är en hel massa steg. Så bara för att du inte bör träna så kan en tur på stan och gå i affärer vara en bra aktivitet, ta en långpromenad med en kompis, leka i parken eller ta en cykeltur istället för träning. Även en lugn simtur, yoga eller meditation kan vara bra återhämtningspass. 
Matens vikt i återhämtningen. Det är viktigt att få i sig mat direkt i anslutning till träningspasset eftersom att kroppens återhämtningsprocess startar igång så fort vi får i oss något efter ett träningspass. Immunförsvaret är som jag nämnt tidigare nedsatt under träningen och genom att få i sig något snabbt efter träning så startar man igång immunförsvaret. Men även proteinsyntesen (kroppens uppbyggnadsprocess) sätter igång när vi äter och om vi äter varierat med kolhydrater, protein och fett så får vi bästa förutsättningarna för en bra återhämtningsprocess som kan bygga upp kroppen. 
 
Sömn för återhämtning. Sömnen är viktig eftersom vissa hormoner utsöndras när vi sover som bygger upp kroppen. Om vi inte sover tillräckligt så hinner inte kroppen återhämta sig och risken för skador eller att vi drar på oss sjukdomar ökar. 
 
Och det viktigaste av allt mental återhämtning. Träning kan vara perfekt för mental återhämtning, efter jobbet kan hjärnan vara helt slut och den där soffan är lockande. Men efter träningspasset finns massor av energi eftersom kroppen har fått jobba och hjärnan har fått vila. Har du det väldigt stressigt runt om dig och hög träningsbelastning så kommer du behöva mer återhämtning än annars och här blir det en balansgång och verkligen viktigt att lyssna på kroppen. Ofta kör vi på i vårt eget spår tränar exakt som vi alltid gjort, men kanske missar att det just nu händer otroligt mycket runt om oss som skapar en inre stress. Även om träning är bra mot stress, så är det viktigt att se till att återhämtningen blir rätt, då träning också stressar kroppen fysiskt. Vi som verkligen gillar träning tummar sällan på att kapa ett träningspass för att det dyker upp 20 andra saker. Det är inte alltid en bra egenskap, det är viktigt att se helheten och hitta balansen då för mycket inre stress kan skapa stress i muskler och ytterligare hård träning på det kan vara fel väg att gå. Att hitta balansen det är lättare sagt än gjort, men att lära känna sin kropp är fantastiskt. 
Jag som har lite introverta drag tycker att en promenad ensam eller en lugn stund med en bok/blogg och tysthet runt mig är viktigt för att jag ska få min mentala återhämtning. För mig är dessa moment viktiga för att jag ska ha ett lugn inom mig. För extroverta kan det vara mental återhämtning att umgås med vänner. 
 
Hur ser ni på återhämtning? Även Emma och Annika har skrivit om återhämtning, läs även deras tankar och funderingar. 
 

2 reaktioner på ”Återhämtning för prestationsutveckling

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.