Tabata intervaller

Tabata eller tabat intervaller provade jag idag på gymmet. Det fick mig att svettas ganska rejält. Tabata intervaller går ut på att man jobbar intensivt i 20sek och har passiv vila i 10sek (alltså stå still). Jag körde på löpbandet, men man kan köra intervallerna med tex styrkeövningar eller cykling om man vill. Det viktiga med intervaller är att man under den intensiva fasen har ett högt tempo, väldigt nära max, men att man kan hålla samma tempo genom hela övningen för att få bästa resultat. T.ex. jag körde på 15 genom hela övningen och om jag inte hade kunnat hålla 15 genom hela övningen så är det ett för högt tempo. Det kan ta några gånger innan man hittar vad som är rätt tempo för en själv, men när man känner sin kropp och dess förmåga så brukar det gå lättare. Viktigt är att man inte är rädd för att bli trött!

Jag körde 20sek springa 10sek vila x 8 sen vilade jag aktivt i två minuter (gick i väldigt lågt tempo någonstans mellan 3-4) och sen körde jag en gång till. Man kör så många set som man orkar, men kom ihåg att det ska vara hög intensitet så 2-3 set är rätt bra, då har man rätt bra intensitet.

Intervallträning är för övrigt ett väldigt bra och effektivt sätt att förbättra konditionen på och mer tidseffektivt, så om ni har dåligt med tid är det fördel att köra tex tabata intervaller 1set tar 4 min. GLÖM INTE uppvärmningen! Minst 10 min!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.