För att få resultat är kontinuitet det viktigaste

Igår delade jag med mig av lite skryt kring en PT-kund som haft en helt otrolig utvecklingskurva som gör mig så stolt och imponerad.

Jag har haft förmånen att träna den här personen i 2 år. Träningsbakgrunden var lite styrketräning ibland i maskiner på gym, men mest löpning. Upplevde dock att det inte blev så mycket resultat av träningen och hade en dröm om att kunna springa 5 km på under 30 minuter igen. Personen hade ett snittempo på runt 6:30-7:00 min/km. Längre tillbaka i tiden en fotbollsspelare så ni som spelar fotboll kanske kan gissa nivån av rörlighet. Så lite bakgrund var vi startade.

Gårdagens imponerande resultat

Det jag delade igår kring den här personen är att igår sprang vi intervaller.

5×3-2-1 minuts intervaller. Vi körde likadana intervaller i Januari i år dock körde vi 3x-3-2-1 så två block mindre. Snittempot i Januari var på cirka 5:20 min/km lite snabbare på 1 minutrarna och lite långsammare på 3 minutrarna. Igår var snittempot 4:30 min/km! Snabbaste var block 3 där gick det i 3:40 stundtals och runt 4:00, det var fler som var ute och sprang och jag tror tävlingsdjävulen vaknade till liv när det fanns ryggar att ta in på, men imponerande att sista blocket ändå inte tappade i tempo jämfört med första.

Resan till resultaten

Vi började med att köra 1 gång i veckan. Varierat löpning, styrka och löpteknik. En progression och bygga upp, det blev ganska snabbt resultat och personen blev sugen på att köra mer så efter 1 år ökade vi till 2 träningspass i veckan någon gång 3 men andra gånger 1 på grund av scheman och jobb som ska gå ihop. Personen är inte så bra på att träna själv, så i stort är det dessa pass som körts, jag har skickat med lite hemläxor och dom har genomförts när jag är på semester, men inte så ofta annars. Men vi har haft kontinuitet. Det har varit lätt för mig att styra belastningen och vi har klarat oss från skador (en mindre känning i knät i höstas, men anpassade träningen och avlastade från löpning i två veckor sen stegrade vi in löpningen igen).

Även om det hänt grejer hela tiden så har det hänt massor under våren. Om ni tänker en trappa där det varit små trappsteg uppför så är det nu dubbelkliv uppåt i rask takt. Också något att hålla koll på för är lätt att missa att det plötsligt blir 9 km på 1 h istället för 5,5 km men med samma intervaller. Så hålla koll i träningsdagboken så vi inte stegrar för fort. Det är inte bara tempot som ökat senaste tiden. Rörligheten, som vi kämpat, nu finns rörlighet att göra en fullgod knäböj, det finns styrka att göra några chin-ups och dips med egen kroppsvikt och det är exemplariska utfallssteg. Tålamod, struktur och kontinuitet.

För att inte tala om löptekniken, tänk om jag kunde lära mig själv att springa så där snyggt. Ni vet den där hasande fotbollslöpningen när fötterna knappt lyfter? Så såg det ut från början. Men med rörlighetsträning av höftböjaren, framsida- och baksida lår i kombination med någon minuts löpskolning varje gång för att jobba med att få upp knäna, hitta hållningen och jobba på fotisättningen ser löpningen så enkel ut och för att inte tala om hur tyst numera. Och nu nuddar höger fot rumpan vid hälkickar, även vänstra på bra dagar ;)

Tålamod och kontinuitet viktigare än hur många pass du får till

Det jag vill komma till är att om en inte har bråttom att nå resultat så är det viktigaste inte hur många pass du får till. Det viktigaste är att ha kontinuitet. Du kan bli otroligt mycket snabbare i 60 års åldern med bara 1-2 pass i veckan. Det behöver inte vara 3,4,5 gånger i veckan. Och framförallt träna smart, lyssna in kroppen och ha tillit till processen. Lita på att det du gör idag kommer ge resultat. Som vi har skrattat åt koordination som saknats och åt bristen på rörlighet, men vi har tragglat på och plötsligt så tar en ett rejält hopp i sin träning. Jag tror starkt på att vi lyckats hålla min kund skadefri är en stor framgångsfaktor. Det har gjort att vi kunnat hålla igång i två år utan uppehåll. Vintertid har vi fokuserat lite mer på styrketräning dels för att vädret inte alltid är optimalt till löpning, men också för att kunna jobba upp ett skadefritt löpsteg och stärkt delar som jag sett behöver stärkas upp.

Ni märker jag skulle kunna skriva massor om detta, blir så inspirerad. Det här är en av dom roligaste delarna i mitt jobb, att se hur personer utvecklas och når sina mål. Och om någon oroar sig så har min kund nya träningsmål, det andra har vi som ni förstår redan betat av. Kände bara att det här är så viktigt att dela med sig av och här är ett så otroligt tydligt exempel på att more is less i många avseenden. Träna smart och ha kontinuitet, bättre med ett pass i veckan än fyra pass ena och sedan två veckor utan någon träning alls.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.