Att lyckas med sitt företagande

Hur lyckas en med sitt företagande och vad är det viktiga att ha med sig egentligen? Det känns som dom två största frågorna som jag alltid letar svar på. Har jag hittat något bra svar? Tveksamt, om det finns något enkelt svar att ha med sig, men några delar som jag tycker är viktiga och sådant som jag lärt mig för att ta mig framåt tänkte jag tipsa om. Mycket när det kommer till företagande tror jag handlar om att faktiskt våga. Eller bara inte fundera för mycket.

Att våga vara företagare

Att starta företag skrämde mig aldrig det kändes bara som något roligt och lärorikt. Det enda som började skrämma mig var allt prat om att bokföring och debet och kredit och att det är sååå svårt. Ändå valde jag att gå på spåret jag lär mig och har faktiskt skött min bokföring helt själv från start. Gått på utbildningar och workshops för att lära mig och googlat en hel massa. Har ett bokföringsprogram så har även utnyttjat chatt/supportfunktionen där för att söka svar på mina frågor och funderingar. Ibland blir jag osäker och rädd för bokföringen, men det är mest när andra applicerar sina rädslor på mig. När andra uttrycker hur svårt och läskigt det är så blir jag rädd att jag gjort helt fel med allt och att jag kan ju inte alls ha koll eftersom ALLA andra tycker att det är så svårt.

Vad krävs för att lyckas som företagare? foto: Anna Finnborg

Mitt första tips för att lyckas

Där kommer vi till min första lärdom som företagare. Låt dig inte påverkas av andras rädslor. Låt inte andra applicera sina rädslor på dig Detta kommer du råka ut för OFTA! Människor verkar älska att applicera sina rädslor på andra. Visst det är en del att lära sig och sätta sig in i kring bokföring, men det är inte omöjligt att lära sig. Om det skulle vara så svårt så skulle ju ingen vara utbildad inom området eller kunna hjälpa dig. Det är ju inte så att bara för att en annan person valt att läsa ekonomi att den personen är extremt mycket smartare än dig. Ekonomer är inte smartare än oss andra, dom har troligtvis bara ett större intresse för siffror och därför faller det sig lättare att förstå grunden, men det är ju inte omöjligt för oss andra att lära oss och förstå om vi vill.

Just det tänket att andra människor faktiskt inte är smartare än mig själv är bra att ha med sig. Självklart finns det smartare människor än mig, men det är ganska onödigt att trycka ner mig själv och min kunskap från start. Om jag istället går in i uppgiften med tankesättet att jag kommer att lära mig, men det kanske tar lite längre tid eftersom detta inte är mitt specialområde så blir det lite lättare. Det gör att jag inte trycker ner mig själv när jag inte förstår direkt, (visst jag kan bli väldigt frustrerad ibland) men jag ger inte upp direkt. Det gäller att ta fram envisheten inom sig och ge sig tusan på det hela. Sen har jag tänkt ta hjälp med min bokföring då den med att företaget har växt tar för mycket tid från det jag vill göra, men nu vet jag att jag kan och har koll så jag kommer inte behöva känna skuld eller ångest varje gång jag pratar med min redovisningsekonom.

Att faktiskt skriva ner saker ger orden mer styrka

 

Skriv upp och skala ner uppgiften

Det är mycket som en ställs inför som företagare som en inte har en aning om hur en ska lösa eller hur det fungerar. Jag tror ingen som startar företag har koll på allt från start. Så en får verkligen öva på detta hela tiden. Våga ta reda på saker och hitta människor som du kan fråga. Skriv ner vad det är du ska göra och fundera på vad det är du inte vet. Fundera sedan på var eller hur du kan ta reda på svaret. Genom att skala ner så känns inte uppgiften lika stor och det blir lättare att klara av det.

Exempelvis visste jag inte något kring träningslokaler eller vilka krav en sådan lokal kunde tänkas ha. Men ett första steg var att kontakta olika fastighetsbolag för där finns ju faktiskt människor med koll, deras jobb är ju lokaler och fastigheter. Dom ställde frågor tillbaka och jag insåg vad jag behöver fundera och ha koll på. Så där startade jag. Hela detta projekt med att öppna eget har varit en process där jag tagit reda på behov och därefter skapat en plan för att ta reda på hur jag ska tillgodose mina behov. Gigantiskt kändes det från start, men genom en tydlig plan, skala ner och checklistor har det blivit hanterbart.

Nätverka, prata med andra och fråga runt. Våga fråga andra. Foto: Josephine Hedlund

Tro inte på allt du hör

Ett tag lyssnade jag väldigt mycket på poddar med företagare och på deras framgångssagor. Det hjälpte ibland att höra om hur dom lyckats, det gav mig inspiration och mod. Men jag märkte också en tendens att väldigt många fick det att låta som så otroligt enkelt. Samt att det ofta är intervjuer med dessa extrema företagsresor där allt bara tajmat och det resulterat i en mångmiljonindustri. Mitt mål har inte varit att slå världen med storm, men om en lyssnar på väldigt mycket sådana historier så kan det vara lätt att dras med i att det är så ett lyckat företagande är och att det är vad jag måste lyckas med. Så tro och lyssna inte på allt du hör. Vissa utelämnar säkerligen en hel del frustration och rädslor som dom mött ur sina solskenshistorier. Samt glöm inte bort vad ditt mål och vad ett lyckat företag för dig innebär. Det är så lätt att dras med om en inte känner sig säker eller om en har en ostabil period. Så känns det motigt i företagandet så kanske inte det bästa är att lyssna på något som är långt ifrån ditt egna för det kan vara lättare att tappa bort sig själv i andras framgångssagor just då. Ha det tydligt vad är framgång för dig? Vad vill du?

Några sista ord

Jag kan lova att jag haft ångest, känt rädsla som nästan ätit upp mig inifrån och att jag gråtit ett antal tårar. Men känslan när jag tagit mig samman, skalat ner uppgiften och insett att det faktiskt inte var så svårt eller läskigt är obeskrivlig. Vissa dagar när jag kanske bara förstått vilket konto jag ska bokföra ett inköp på kan jag känna mig som världens starkaste och coolaste person. Att få visa för mig själv att jag kan och att få känslan av att jag lyckats skapa något eller listat ut hur något fungerar är så värt det i slutändan för allt det är ett resultat i att jag får jobba med det jag älskar (att hjälpa andra till bättre hälsa) på ett sätt som går hand i hand med mina egna värderingar och tankar. Så kan lilla jag som verkligen inte är smartare än dig eller någon annan så kan du också. För jag tror alla alla företagare känner dessa känslor mer eller mindre. Det gäller bara att hitta vägar att våga utveckla sig själv och att inte dras med i andras rädslor. Inget annat jag testat på ger sådan personlig utveckling som att driva företag även om träning också kan vara otroligt utvecklande så är nog företagandet snäppet mer.

Driver du företag? Vad har dina största lärdomar varit och vad tycker du är viktigast för att lyckas med sitt företagande?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.