Mina 5 bästa tips för träningsmotivation

Tänkte dela med mig av mina fem bästa tips för att upprätthålla träningsmotivationen. Det är lätt att få en dipp i träningsmotivationen speciellt nu när det är stundande jul med alla måsten och mörkret som gjort inträde och då är det bra att ha några knep för att hålla uppe motivationen för att ta sig iväg och träna. 
 
1. Variera träningen och träna något som du tycker är roligt! Det finns så otroligt många olika träningsformer och så det gäller bara att våga ge sig på att testa ifall du inte hittat det du tycker är kul ännu. Alla tycker inte om att springa, alla tycker inte om att lyfta vikter på gym, alla gillar inte gruppträning därför måste vi testa oss fram. Träning är så mycket lättare att motivera sig till när du tycker att det är roligt. Så ut och testa, kanske är fäktning, boxning eller simning din grej! Länge var det fotbollen som var min absoluta drivkraft, gym eller löpning var inte alls något som var kul eller motiverande då för mig, så bara för att något inte var kul för 10 år sen så betyder det inte att du kommer tycka likadant idag. Gå utanför din komfortzon!
 
2. Träna direkt på morgonen! Det här är ett av mina bästa tips som jag tipsat om flera gånger tidigare. Speciellt nu när det är mörkt ute. Då kan det vara riktigt jobbigt att ta sig iväg efter jobbet/skolan och träna. Dock så ångrar man ju aldrig ett träningspass, så kliv upp på morgonen ge dig iväg och träna innan du hinner hitta på ursäkter. Placera gärna klockan en bit ifrån sängen så du inte kan frestas av att snooza eller råka somna om. Träningen kommer ge dig extra energi plus att du kan använda tiden efter jobb/skola till massa annat :)
 
3. Ha ett mål med träning. Detta är en bra motivationsfaktor, ofta tränar vi utan specifika mål, typ som jag gjort senaste tiden. Jag har dock kommit till ett stadie där jag insett och känner av de stora fördelarna av träning så jag ser ändå till att träna av ren rutin för jag vet hur bra det är för mig. Men jag älskar när träningen har ett specifikt mål, det är en drivkraft och något specifikt jag kan motivera mig med när träningen inte känns lika lockande som tv-soffan. Hur du sätter smarta mål kan du läsa om här och något jag verkligen rekommenderar. 
 
4. Hitta vad som motiverar dig! Jag älskar motivationsquotes, som ni kanske har kunnat lista ut om ni läst min blogg ett tag. Om jag inte riktigt har den där peppen för att riva av ett träningspass så tar jag och öppnar appen weheartit eller pinterest och söker inspiration och motivation från motivationquotes. Marko däremot peppas inte alls av sådana bilder och texter, han lyssnar på vissa låtar eller tittar på motiverande videoklipp. För några år sen läste jag några träningsbloggar för att bli motiverad. Så hitta vad som motiverar dig, för motivation är inte något som bara kommer som ett brev på posten, du måste lista ut vad som motiverar dig!
 
5. Köp nya träningskläder. Jag gillar inte överkonsumtion och är inte en person som uppmuntrar till att köpa på sig massa onödigt. Men kanske är det så att dina träningskläder är riktigt fula, gamla, slitna eller kanske har du som jag hade det en gång bara fotbollsträningskläder och vill ha gymkläder? Då kan nya träningskläder vara otroligt motiverande. Ett par snygga, sköna träningsskor som står i hyllan och ber om att användas eller ett härligt snyggt träningslinne som bara vill bli svettigt, vem kan motstå det? Så mitt sista tips är att inhandla nya träningskläder för att boosta motivationen. 
 
Här har ni ett annat inlägg där jag listar fem av mina favorit motivationsinlägg som jag skrivit under åren. 
 
Vill ni läsa ännu fler motivationstips så kan jag rekommendera att ni går in på Annas blogg eller Idas blogg
 
Har ni några bra tips att dela med er av? 

11 reaktioner på ”Mina 5 bästa tips för träningsmotivation

  1. Jättebra tips! Det första skriver jag under på direkt! Variation är viktigt och verkligen en motivationshöjare :-)
    Träningskläder gör mycket för humör och motivation, det blir alltid lite roligare att träna i något nytt :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.