När det är många bollar i luften som det blir med många jobb och uppdrag som jag har, eget företag, personlig tränare & gruppträningsinstruktör på actic, fystränare och dessutom läser på distans, så blir det lätt lite rörigt i huvudet. Då är mitt absolut bästa tips att skapa ”to do list” diskuterade detta med Camilla på jobbet och vi var helt överens på den här punkten. Marko däremot kan bli galen på mina lappar för jag har inte bara en, men jag måste ha dessa listor speciellt när det är mycket att göra. Jag har ett block på kylskåpet där jag skriver upp vad som behöver handlas så fort jag kommer på det, på det sättet behöver jag inte ha den informationen i huvudet och bli stressad av rädslan att glömma bort det. Sen har jag en lista för vad som behöver göras under en dag, en lista för vad som måste göras i veckan och en lista för sådant som inte är akut. Inför resor skapar jag en lista någon vecka i förväg med vad jag behöver ha med mig. Genom olika listor så kan jag lätt få en överblick över vad jag har att göra, jag behöver inte stressa upp mig genom att försöka minnas allt i huvudet och småsaker så som att komma ihåg att köpa shampoo behöver inte ta energi från mig. Dessutom är det en otroligt härlig känsla att få stryka något som har genomförts. Genom flera olika listor så behöver det inte bli en lååång lista som gör en stressad eftersom det bara fylls på och att den aldrig krymper och det blir lättare att få en bra överblick över vad som faktsikt är viktigt. Använder ni er av listor?
En bra bok som hjälpt mig att få ordning i kaoset och som går in på det här med listor är boken ”Få det gjort” jag fick boken i födelsedagspresent för flera år sen och när det blir lite kaos så brukar jag ta fram den och bläddra lite och få idéer för hur jag kan organisera mig. Så om du känner någon som skulle behöva få lite ordning i kaoset så är det ett bra julklappstips! ;)