Slår hål på en myt

Jag tänkte börja med något nytt här i bloggen, nämligen att slå hål på en myt, den första myten blir.
 
”Jag äter för lite, så min kropp har ställt sig på svält och därför går jag inte ner i vikt utan går upp i vikt eller har en oförändrad vikt”. 
 
Detta är något som jag hör människor säga lite då och då och jag vet absolut var det kommer ifrån för jag har själv läst om det i Hälso och tränings magasin. Jag vill dock poängtera att det här stämmer inte, du går absolut inte upp i vikt av att äta för lite, men jag ska förklara vad det är dessa tränings och hälsomagasin baserar sina artiklar på som ”lurar” folk. 
 
För att gå ner i vikt krävs att energiåtgången är större än energiinttaget, helt enkelt att du äter mindre energi än vad du gör av med, det tvingar kroppen till att ta energi från sina lagrade depåer i kroppen bland annat fettmassa för att orka fungera. 
 
Vid ett långvarigt kaloriunderskott anpassar sig kroppen till den nya energimängden som den får i sig, så om du minskar ditt energiintag kommer kroppen att känna av detta. Då är kroppen skapt så smart (för överlevnad där mat är en bristvara) att den blir effektivare på att använda energin i kroppen och minskar på så vis sin energiförbrukning (den ställer in sig på ”svält”).
 
När kroppen gör detta så brukar man säga att viktminskningen kommer till en platå, ofta går viktminskningen långsammare än vad den gjort fram tills nu eftersom att kroppen försöker anpassa sig efter den enegitillgång som den får och därmed blir inte energiunderskottet lika lågt eftersom kroppen inte behöver samma mängd energi för samma typ av arbete. 
 
Det som är viktigt att komma ihåg är att kroppen kan bara gör en viss anpassning så det handlar inte om gigantiska anpassningar där kroppen knappt gör av med någon energi utan om en effektivisering. Det är därför alltid lättare och effektivare att göra en viktminskning i kombination med kost och träning eftersom träning förbränner kalorier och på så vis kan du lättare kontrollera att kroppen ligger på ett kaloriunderskott. 
 
Dessutom är det viktigt att ha tålamod vid en viktminskning, det är inget som sker över en dag och för att få en hälsosam och hållbar viktminskning gäller det att ha en energibalans som går att leva med, alltså inte någon svältdiet. Dessutom tar kroppen av muskelmassa i större utsträckning vid en svältdiet än vid ett balanserat energiunderskott. 
 
 
Hoppas att jag klargjort några frågetecken och om det finns något som ni undrar om kring träning eller kost så ställ frågan så kan jag svara på hur det fungerar. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.